Nowe tramwaje dwukierunkowe dla Bonn produkowane przez Škodę w końcu mają homologację. Oznacza to, że strona niemiecka ma już podstawy do sprzedaży używanych wagonów R1.1 na rzecz MPK Poznań, co zresztą sama przyznaje. Z kolei Poznań wciąż chce kupić wspomniane wagony. Czy transakcja dojdzie do skutku?ŠkodaŠkoda
MPK Poznań
od dawna jest zainteresowane zakupem używanych tramwajów R1.1 z Bonn. Poznański przewoźnik planuje nabycie całej serii dwukierunkowych tramwajów – 24 sztuk, które mają się przydać z powodu planów rozwoju sieci tramwajowej
w oparciu o krańcówki, a nie klasyczne pętle. Pierwszym zadaniem realizowanym w ten sposób ma być wydłużenie trasy tramwajowej
w rejon szpitali przy Lutyckiej. Škody mają homologację
Obecnie MPK dysponuje
33 tramwajami dwukierunkowymi, z których 20 to nowoczesne Moderusy Gamma, 10 to Moderusy Beta a trzy pozostałe to stare i sprawdzone Helmuty - wozy GT8. Przewoźnik
zamówił już 30 następnych Gamm, z których pierwsze powinny zostać dostarczone w przyszłym roku. Nie wyczerpie to jednak potrzeb MPK i miasta. Dlatego sprowadzenie niemieckich R1.1 jest ważne i pożądane. Niestety cała operacja przesuwa się w czasie.
Głównym powodem tej sytuacji są opóźnienia w dostawach i uzyskaniu homologacji przez nowe tramwaje dla niemieckiego miasta, które produkuje Škoda. Producent zdobył zamówienie na wagony już w 2019 roku, a pierwszy tramwaj z tego zamówienia jest w Bonn od stycznia
ubiegłego roku. Jak dowiadujemy się jednak od niemieckiego przewoźnika, sprawa homologacji w końcu została rozwiązana.
– Testy i jazdy próbne wypadły pomyślnie. Urząd Dozoru Technicznego skontrolował pojazdy pod koniec października i właśnie udzielił nam homologacji – mówi nam Silke Elbern z Stadtwerke Bonn GmbH.
Przedstawicielka niemieckiego przewoźnika poinformowała nas również, że aktualnie w Bonn są już trzy tramwaje od Škody, a strona niemiecka spodziewa się wkrótce dostawy kolejnego, czwartego wagonu. Jak na razie Bonn zamówił 28 tramwajów od Škody, z czego 26 w ramach podstawy zamówienia, a miasto wciąż może domówić jeszcze 10 następnych tramwajów. Jeden z pojazdów był prezentowany podczas niedawnych
targów InnoTrans w Berlinie.
Bonn: Możemy już rozmawiać o sprzedaży R1.1
Silke Elbern zapytaliśmy również o potencjalną sprzedaż tramwajów R1.1 do Poznania oraz to, kiedy mogłaby ona dojść do skutku. Oto, jaką odpowiedź uzyskaliśmy.
– Do tej pory SWB Bus und Bahn i Poznań omówiły specyfikację techniczną i dostępność tramwajów (R1.1 – przyp. red.). Teraz, dzięki uzyskaniu zgody i dopuszczeń naszych nowych tramwajów do ruchu możliwe stało się podjęcie i rozstrzygnięcie następnych kroków w tym również potencjalnej sprzedaży tramwajów – mówi ogólnie przedstawicielka SWB.
Z powodu odsuwania się w czasie całej transakcji prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni
mówił nam w sierpniu bieżącego roku, że porozumienie między Poznaniem a Bonn może ostatecznie nie dojść do skutku, bo MPK być może skupi się już na zakupach wyłącznie nowych tramwajów. Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK Poznań pytana teraz o możliwą transakcję odpowiada, że przewoźnik wciąż jest zainteresowany wspomnianą transakcją.
– Spółka byłaby zainteresowana tramwajami z Bonn jeżeli tamtejszy przewoźnik zdecyduje się na ich sprzedaż i jeśli cena będzie dla poznańskiego przewoźnika przystępna. Z naszych informacji wynika jednak, że tramwaje nadal są eksploatowane – mówi dość ogólnie Smogulecka.